Tuesday, January 19, 2010

Asjaajamine Sri lanka moodi

Usun, et seekordne postitus ei ole teile kuigi huvitav lugeda, aga eks pyydke seda v6tta nii, et elan siin ennast lihtsalt v2lja. Ja eks olegi nii, et kogu siinne elu polegi p6nev ja t2is seiklusi, nalja ja toredat. Tuleb ette ka tyytuid, igavaid ja...noh...kuidas oelda...lihtsalt v2hemhuvitavaid asju ja olukordi. Ja kui ma seda juttu ise yle loen, siis tundub see mulle kyll pika ja heietavana, kuid tahan lihtsalt v6imalikult t2pselt pilti teile silme ette manada. Niigi j2tan alati pool siia kirjutamata:)


Kui alguses ajas t2nane saatkonnask2ik p2ris vihale, siis nyyd tundub kogu see v2rk halenaljakas. Nimelt eelmise esmasp2eva veetsin saatkonnas. Selle tulemuseks oli see, et sain viisadokumendid sisse antud. Sealt anti peale raha tasumist kassast tsekk ja telefoninumber, kuhu pidin helistama n2dala p2rast - ehk siis eile. No tore. Eile l2ks juba varahommikul kell 6 uni 2ra ja hakkasin ootama, et kell saaks 10, et saaks juba saatkonda helistada. Kell sai 10, helistasin. Sealt oeldi v2ga lyhidalt:"helista homme". Pettumus. Aga no mis seal ikka. P2ev ei l2inud raisku - v6tsin p2ikest ja j6in teed. Ja 6htul k2isin Hasantha ja tema sugulastega linnas s66mas. Olid tema isa, onu ja kaks onupoega. Onu on topeltkodakondsusega. Syndis siin, elas 25 aastat. Oli ka abielus ja sellest siin ka kaks last. Siis lahutas ja abiellus uuesti sakslannaga Shveitsist. Seal ka kolm last. Ja shveitsi kodakondsus ka. Ja yks poeg oli ka Shveitsist siin. Shasha on nimi. Vaga sympaatsed inimesed. Ja onu nimi on Tony ning tal on juveeli2ri Amsterdami sydalinnas. See polegi oluline. Mees ise on 22rmiselt laia silmaringiga. J2ttis mulje, et ta on kursis k6ikide maailma asjadega. Teadis igatahes v2ga palju. Alates Eesti ajaloost(loomulikult mitte yksikasju, aga igasuguseid v6imude vaheldumisi jne) ja austraalia p2rismaalastest l6petades k6ikv6imalike religioonide erinevustega. Mina igatahes temaga ilmselgelt paljudes kysimustes sammu ei pidanud. V2ga meeldiv, v2ga p6nevad vestlused.
Aga t2na hommikul siis helistasin taas saatkonda. Oeldi, et tulge kella 14-14:30 kohale. No mina olin kohe r66mus, et l2hen ja toon siis oma viisa 2ra. Kuna aega oli piisavalt, siis otsustasin, et l2hen ja ostan lennupileti 2ra. Ostsin kah - ja internetist:) L6puks, peale pooleteisen2dalast proovimist 6nnestus! Ilus! Plaanin seega lennata Colombost Chennaisse Indias 29. jaanuaril. Mis t2hendab seda, et ma lahkun oma viisa kehtivuse viimasel p2eval kuigi ma plaanisin siin olla vaid paar n2dalat. Ja siis l2ksin saatkonda, et viisa k2tte saada. Seda absoluutset systeemitust, mis seal valitseb, on raske edasi anda. Seekord ei olnud seal mitte mingeid j2rjekorranumbreid, vaid oli elav j2rjekord ja iga tegelane ajas luugi taga oma asja. Seal on nii, et viisaputka tuleb poolringina yhest seinast v2lja, sellel on neli luuki v6i akent, kus siis inimesed oma asju ajavad. Siis oli nii, et pidevalt ja t2iesti suvaliselt vahetus kogu aeg see aken, kus teenindaja istus. Kusjuures yks ja sama teenindaja ilmus pidevalt erinevate luukide taha. vahepeal oli ka kaks teenindajat, aga enamuse ajast yks. Ja siis tungleski selle poolringi ymber umbes 40 inimest, kes erinevaid asju tahtsid. Osa tahtis viisadokumente sisse anda, osa tuli viisadele j2rele. Mitte-srilankalastelt ei v6etud dokumente sisseandes passe 2ra, srilankalastelt v6eti. J2lle segadus. Siis h6ikas teenindaja pidevalt mingeid suvalisi inimesi luugi juurde, et kysida lisaandmeid, seda tehti nii nime kui maa j2rgi, mis p6hjustas veel omakorda segadust. Siis oli naljakas see, et k6ik heledanahalised - eurooplased(seal oli mitu prantslast ja itaallast nt) v6i ameeriklased istusid ooteruumis vagusi, aga k6ik kohalikud olid luukide juures, igast luugist olid paar-kolm inimest oma dokumendid-asjad sisse lykanud ja lehvitasid seal luugiaugus nendega ja h6iklesid. Kirjeldamatu pilt, yhes6naga. Kui mina siis poolj6uga aknani p22sesin, oeldi, et pean tunnikese ootama - siis hakatakse viisasid v2ljastama. M6ned said aga miskip2rast varem ka. Ootasin siis oma aja 2ra, Ja siis kutsuti mind ka, et "Estonian passport, come here". Ja siis oeldi jumala rahuga: "No response about your visa, try on Thursday", ja ulatati mulle mu pass tagasi:)
See pole tegelikult midagi hullu. Nimelt koos minuga juhtus t2na saatkonnas olema ka yks itaallane, see, kelle number oli eelmisel n2dalal 112, ma r22kisin sellest siin ka. Temal oli selline nali, et andis koos minuga dokumendid sisse. Oeldi, et helista reedel. Helistas - oeldi, et helista esmasp2eval. Helistas - oeldi, et helista teisip2eval. Helistas - oeldi sarnaselt minuga, et tulge kohale. No ja t2na siis kohtusime ning teda kutsuti enne "Estonian Passporti" ning akna juures oeldi: "Come back next Monday". Vaesel mehekesel on pilet ylehomseks. Kedagi ei huvita:) Ka prantsuse perekond j2i viisata,kel pilet homseks, ning veel mingid itaallased. P6him6tteliselt ei saanud viisasid mitte keegi nendest, kes olid seda taotlenud eelmisel n2dalal, aga ka mitte yle-eelmisel n2dalal taodelnud. Yhes6naga - mitte keegi ei oska oelda ega ette n2ha, millal ma viisa v6iks saada. Aga no proovime ylehomme j2lle.
Ilmselt tulebki hakata vaikselt otsima erinevaid v6imalusi ja lennufirmasid, millega Singapuri lennata, sest siit riigist pean lahkuma hiljemalt 30. jaanuaril ja Singapuris on aega uute plaanide tegemiseks. Kuid ma loodan v2ga ikkagi seda viisat saada. Kui ei saa, loob see mu plaanid, mida mul pole, korralikult segi.
T2na kysisin viisaametniku k2est ka konkreetselt, kas oleks v6imalik mul edaspidi infot viisa kohta telefoni teel saada, et m6ttetu on tulla ju terveks p2evaks saatkonda, kui seda viisat seal nagunii pole! Oeldi, et ikka saab infot. No mida iganes...t2na sai ju ka.

Aga vahepeal, pean tunnistama, olen elanud ysna tegevusetult. Eile polnud mul m6tet linna tulla, sest Hasantha ytles, et president on t2na Kandys esinemas ja k6nesid pidamas, liiklus on terves linnas kinni pandud. Tegelikult selgus 6htul, et president on linnas t2na, seega eks n2is, mis saab v6i kuidas koju saan. Ilmselt l2heb ummikutes ja blokeeritud teedel k6vasti aega.

Pean ytlema, et tegelikult on mul hea meel, et ma nii kauaks Sri Lankale j22n, sest siinses presidendivalimiste ettevalmistustes ja selles vaimus on mul tekkinud p2ris t6sine huvi, mis juhtuma hakkab. Kes presidendiks saab...?
Kohalike arvates on vahetus v2ga oluline. Nad r22givad, et praeguse presidendi Mahinda Rajapaksa teeneid kodus6ja l6ppemsega seoses on raske alahinnata, aga samas on tema ametnikkond nii l2bi ja l6hki korrumpeerunud, et selle all kannatab praegu riik k6ige rohkem. R22gitakse, et see, mismoodi ta oma s6brad ja sugulased erinevatesse ametitesse on nimetanud, on lihtsalt yle m6istuse. Lisaks veel riigi rahade kasutamine, k6ikv6imalikud riigisektori kulud jne. Kui Rajapaksa 2005. aastal presidendiks valiti, oli tal riigi ylesehitamisest v2ga konkreetne n2gemus. Tundub, et ta pole olnud oma eesm2rkides edukas, sest rahvas teda, tundub, ilmselgelt tagasi ei taha. Kui palju tema eesm2rkide teostamisest j2i kodus6ja taha, pole mul v6imalik hinnata. Mina r22gin siin sellest, millest r22givad mulle kohalikud inimesed, kellega suhtlen. Ja ma arvan, et praeguseks olen kysinud umbes 50 inimeselt, keda nad presidendiks valivad ning t2pse arvestuseta arvan, et Rajapaksa peakonkurendi kindral Sarath Fonseka poolt annaks h22le umbes 80% valijaist.
Probleeme on aga palju. Nimelt on v2hemalt Hasantha s6nul ausad valimised v2listatud. Rahvusvahelised vaatlejad isegi ei vaevuvat siia valimisi kontrollima tulema, sest teatakse, et see, mis siin toimuma hakkab, on t2ielik jama. Rajapaksa ametiaeg l6ppeb ametlikult tegelikult j2rgmisel aastal, aga presidendil on 6igus kuulutada v2lja uued valimised peale seda kui ta on 4 aastat ametis olnud. Seda v6imalust Rajapaksa ka kasutab lootuses purjetada "kodus6ja l6petaja" laineharjal. Pidavat olema ilmne, et kui ta veel poolteist aastat valimistega ootaks, kaotaks ta selle aja jooksul oma praegusedki toetajad.
Samas on vastaskandidaat Fosenka meeskond kutsunud tervet riiki absoluutselt igasuguse valimisv2givalla - h22lteostmiste, hirmutamiste v6i n6udmiste v6i reeglite rikkumiste korral lihtsalt tulema t2navale seisma. T2iesti rahulikult, lihtsalt oma kodudest v2lja t2navatele. Ringlevad e-kirjad. Selline yleskutse tundub v2ga v6imsana.
Yks huvitav asi on veel, millest Hasanthaga eile r22kisime, kuid millest ma l6puni aru ei saanud. Nimelt on presidendil v2ga suur v6im. Alates sellest, et tema nimetada on k6ikv6imalikud kohtunikud ja muud k6rged riigiametnikud ametisse, v6ib ta ka luua oma suva j2rgi juurde ministrikohti(kysisin, kas ka siis ministeeriume terve ametkonnaga ja sain kinnituse, et just nii see on(kuigi tundub natuke absurdne)) ning tihtipeale ostetakse opositsiooni liidrid 2ra sellega, et luuakse juurde ministeeriume ning pannakse aga opositsiooni-poisid pukki koalitsiooni. (Kuidas see reaalsuses v2lja n2eb, ma aru ei saa. Sest iga eelmise opositsiooni liidri asemele tekib ju uus ja need mehed, kes siis opositsionist mingit ministeeriumit juhtima l2hevad, peavad ju olema mingitkimoodi aatelised inimesed, aga nii see pidavat olema ja systeem selliselt tootama v6i olen ma millesti t2iesti valesti aru saanud). Igatahes on t2nasel p2eval Sri Lankal 119 ministrit oma ministeeriumidega. N2iteks on kolm riiklikku avalike suhete ministeeriumi: yks, mis vastutab valitsuse, teine, mis vastutab s6jav2e ning kolmas, mis vastutab mingite teiste erinevate riigiasutuste avalike suhete eest. Lisaks on olemas ministeerium, mis tegeleb asfaldiaukudega(ja just, aukudega, mitte teedeehitusega, sest selleks on eraldi ministeerum). K6lab nii kummaliselt, et ei suuda uskudagi. T2iesti absurdne. Aga taas - v6imalik, et ma olen mingitest asjadest valesti aru saanud, kuid olen nende ja mitmete muudegi jaburate asjade kohta korduvalt yle kysinud. Tundub nii olema.
Igatahes on mul suurep2rane v6imalus presidendivalimistele kohapeal kaasa elada, k2ia jaoskondade juures uudistamas(sisse vaevalt, et lubatakse), vaadata ringi, r22kida inimestega ning juba on kokku lepitud, et tol 6htul oleme koos Hasanta heade s6pradega, j2lgime televiisorist meie m6istes "Valimisstuudiot" ning ootame tulemusi.
Siinkohal ei saa mainimata j2tta, et Hasantha ytles eile, et sygaval hinges arvab ta ikkagi, et v6itjaks kuulutatakse Rajapaksa ning k6ik l2heb edasi nii nagu siiani on l2inud. Mina aga loodan ja ehk isegi kaldun arvama, et kindralile on toetus nii suur, et seda ei suudeta kinni v6ltsida. Aga eks seda ole n2ha t2pselt n2dala p2rast.

Igatahes homme l2hen koos Hasanta ja ta sugulastega mingile dzungliretkele. Nad pidavat minema ja kutsusd kaasa - loomulikult lahen. Ei lase mitu korda kysidagi.

Hommikusoogiks j6in paari saiakese k6rvale kookospiima otsa p2hki seest, p2ris hea maitsega on, v6rdleks meie kasemahlaga.

Tegin nende poest ka seestoolt yhe pildi, aga see ei n2ita kuigi palju...


Ning siis avastasin ka veel selle, et neil on maja taga hoovis kynka otsas oma pisike teeistandus ka olemas...


Vabandan igava postituse eest, aga 2kki oli seekordne postitus mitte teile lugemiseks, vaid mulle endale kirjutamiseks.

Ja juuksuris k2isin. Ja habeme ajasin maha. Kyll oli vaevaline l6ikus see viimane:)

Olge terved!

1 comment:

  1. Miks sa siis habeme ära lõikasid? Pidid ju reisi lõpuni kasvatama :)

    Huviga oleks näinud karvast Pallavit!

    mag. educ.

    ReplyDelete