Saturday, January 2, 2010

Valge mees lypsab raha. Tingimata!

Eile kirjutasin pikemalt, tana luhemalt. Olin eile arvuti taga poolteist tundi. Kui ma ara hakkasin minema, siis maksin aga kahe tunni ja 45 minuti eest. Lihtsalt uskumatuid kaabakaid on siin! Tousin pusti, hakkasin maksma leti juures ja kutt kusis minult oma kellaaja jargi raha. Naitas mullegi, mida oli sinna markmikusse kirjutanud - seal seisis mingi taiesti suvaline kellaaeg. Vaidlesin, mis ma vaidlesin, kasu polnud mitte mingit - mul oli 500-ne rahataht ning tagasi sain 40 ruupiat!!! Hakkasin kohe vastu vaidlema ja noudsin juurde, aga kasu ei mingit, tuup unustas inglise keele selsamal hetkel, mil rahasahtli kinni lukkas. Kuradi nahhaal! Ahastus tuli peale, aga no mis sa teed. Motlesin veel politsi kutsuda, aga...siis arvutad umber, et tuup tombas mulle koti pahe umbes 18 eesti rahaga, no ei hakka mingit stseeni korraldama - selle ajaga on muud teha, aga no morjendab ikka kull...

Uldiselt voib eile paeva mahamagatuks lugeda, sest ma ei teinud tegelikult mitte midagi asjalkku. Kaisin linnapeal jalutamas, mere aares, leidsin ules Leedu saatkonnahoone ning loomulikult suhtlesin kumnete kohalikega. Siiski arvan, et kondisin julgelt oma 20-25km ringi ning vasisin paris korralikult ara. Lakisn 17:30 hotelli, pesin, soin ja jain tukkuma. Pagan, kui arkasin, oli kell 23. Tulin ules, uritasin linna peale vaadata, aga ausalt oeldes hakkas paris k6he igasuguseid purjus seltskondi nahes ning poordusin tagasi oma elupaika. Kui meil on utlemine, et oosel on koik kassid hallid, siis ma tean oelda, et oosel on ka koik neegrid nahtamatud. Pohimotteliselt magasin ka terve oo - ilmselt oli reisivasimus veel paris tugevalt sees.

Linnapilt on tohutult kirju! Kirjeldamatult kirju. Nagu ma ka eile utlesin, siis koik kauplevad, koik aritsevad, koik kisavad. Mone pisikese vahemsilmatorkava poe pidaja jookseb ja pasundab keset tanavat valjuhaaldiga ja juhatab inimesi oma poodi. Pisut hairiv, aga pole hullu, sellega peab harjuma.

Turvalisusest. Sri Lankal on viimase 9 aasta jooksul saanud Tamili Tiigrite(nn vabadusvoitlejate) runnakutes surma umbes 300 inimest. Plahvatused on peamiselt toimunud Colombos politsei- ja valitsusasutuste juures. Ka turgudel. Vigastatuid on on olnud ule 1100. Tanane olukord on kohalike hinnangul rahulik, kehtivat rahu ning uldjuhul seda ei rikuta. Ka Sri Lanka pohjaossa voib praegu reisida ning piir pohja ja louna vahel on praegu vaid vaga teoreetiline, praktiliselt seda pole. Ise olen siiski paeval uritanud turgusid valtida, aga seda mitte pommikartuses, vaid pigem seetottu, et sealne kisa-kara, sagimine, ruumipuudus ja mustus ei ole vaga suureks vaatamisvaarsuseks - kui korra-paar seal jalutada ja ringi vaadata, siis piisab kull.

Linnapildis on tohutult politsei- ja ilmselt sojavaejoude. ILMSELT seeparast, et ma tapselt ei tea, mis asutusest voi organist nad on. Koigil on automaadid kaes, kuid mehed(ja ka naised) on ise vaga sobraliku ja muheda olemisega. Oopaevaringselt kaib liikluse lauskontrollimine ning seda kogu linnas. Ooseks suletakse suuremad peatanavad ning paljud vaiksemadki tanavad. Jalakaijaidki ei taheta mones kohas labi lasta. Need turvameetmed on voetud kasutusele, sest usna pea valitakse Sri Lankal presidenti. Eile raakisin uhe patrulliga ning uurisin, et mis paeval need siis toimuvad(ise eeldasin, et sarnaselt meile ikka puhapaeviti ehk ootasin vastust "ulehomme"), sain vastuseks, et 26. jaanuaril. Sellised turvameetmed panevad motlema voi kysima, et mis siis valimispaeval toimuma hakkab...
Siiski voib oelda, et valgel inimesel on siin usna turvaline. Elu kallale ei kipu keegi, kuid loomulikult voib langeda ulikergelt petiste ohvriks. Seeparast on koige moistlikum absoluutselt keelduda igasugusest abist, mida keegi ise pakkuma tuleb, sest valge inimene on kahejalgne liikuv rahapada, kellelt tuleb kogu raha katte saada. Positiivne on see, et politsei juuresolekul koiksugused "abimehed" ulimalt tagasihoidlikud on. Voi sageli kaovad siis paris ara kui politsei laheduses on. Siinkohal meenub kohe ilmekalt, kuidas Tarmo Kulmar oma Indiaskaigust raakis, et politseinikud udjasid valge kulalise tuutajad pambuskeppidega laiali:) Siin nii hull ei ole, aga ega palju puudu kah. Igatahes abimehed politseid pelgavad. Negatiivne on aga see, et kui sul on kaart ning tarvis paluda, et keegi sind natuke juhatab voi kas voi palud kaardil naidata, et kus asud, siis sellest ei saa kull mitte keegi aru, koige vahem veel politseinikud. Olen proovinud neil teed kusida julgelt 6-7 korda. Kutid vaatavad linnakaarti nagu mingit ilmaimet - mitte midagi ei saa aru. Ja ukskord juhtus nii, et kui kusisin uhe pargi aadressi, siis kolm meest naitasid tapselt uhel ajal kolmesse erinevasse suunda. Sel hetkel on see natuke vihaleajav, aga hiljm moeldes paris naljakas.

Tegin tana paar kulutust - ostsin vaiksema seljakoti(kauplesin edukalt!!! maksis 1500, mina kauplesin 1100 peale. Tegelikult maksab see nagunii mingi 600.-, aga no ma ikka onnelik), millega mooda linna kaia ning uue Sri Lanka reisijuhi, sest eelmise kaotasin ma ju onnetult ara. Uus on Globetrotteri oma, pole vaga suvenenud, aga sirvides jattis soodsa mulje. Maksis 1080 ruupiat. Uks oli veel muugis, see oli pigem hotellidele ja mingitele reisifirmadele orienteeritud, oli kaks korda suurem/raskem, samas kaks korda odavam. Valisin enda jaoks moistlikuma.

Olen lugenud, et Colombo peale ei ole ule 3-4 paeva motet kulutada, seega oobin siin veel viimast paeva ning siis lahen edasi lounarannikule. Bussipilet maksab sinna(Matara'sse) 143 ruupiat, rongipilet teises klassis oli vist 320 raha. Motlesin, et nalja parast voiks ikka soita 3. klassis - oleks ekstreemsem. Saaks kanadega ja vasikatega ennast uhena tunda...eks nais.

Enne kui internetti sattusin, kaisin budistide templis ning soin esimest korda kohalikku toitu. Toit oli riis, kus juures olid erinevad nn kastmed. Ja tukk kala. Tegelikult vaga maitsev, pisut terav, aga maitsev. Eks selle terava toiduga tuleb harjuda, olen kuulnud, et see pidi paris kiiresti kaima. Loodan.

Nuud lahen otsin India saatkonna ules ning siis lahen vaatan ule vaha Hollandi linnaosa Fort'i.
Siinkohal on oige koht mainida, et Sri Lanka on olnud sarnaselt Eestiga - tuulepealne maa. Ideaalne geograafiline asupaik aritegemiseks(kullap see siin praegugi selleparast nii on jaanud). Kogu maailma vyrtsiari on siit aegade jooksul pohimottleiselt lagi kainud. Ning voorvoimud on olnud nii araablased, portugaallased, hollandlased kui viimati britid. Sri Lanka iseseisvus 1947 oktoobris ning miljonimangukusimusele vastuseks - maailma esimene naispeaminister oli Sri Lankas.

Lendan.

4 comments:

  1. No tere ja head uut aastat, ksv! Pallav.
    Nüüd saad aru, miks ma kogu aeg nendest kantidest rääkides bambuskeppi nimetan. Hea, et sul veel kõhuhäda kõneks pole tulnud :)
    Vil! Kulmar

    ReplyDelete
  2. Hei Kristjan

    Istun just Tallinna lennujaamas ja ootan oma lendu Helsinki-Paris...et õhtuks Marmandesse jõuda.

    Olen Teie aktiivne lugeja!

    Naudi, palju jõuad!!!

    ReplyDelete
  3. rokkenbock siit tuhandete alkohoolsete jookide ja sadade joomiseks sobilike päevade maalt!!

    Tundub, et sa oled kohalike lüpsjate suhtes veel liialt leebe ning vastutulelik. Igasugustes taksodes ja netiputkades küsi alati hind enne ära (näiteks 2h netikohvikus, palju maksab?) ja kui number hinnakirjaga ei sobi või üldse liiga kallis, kauple alla või saada pikalt. Sellele sinupooltkirjeldatud internetipetisele oleks ma küll kas a)litaka vastu pead andnud (mulle sobiva kasvu ja kehaehituse juures) või b) lihtsalt maksmata jätnud ja minema jalutanud. Mis ta teinud oleks, ise miilitsa kutsunud? ei usu küll..igaljuhul ei tohi ikka tsurbannidel endale lasta pähe astuda ja seepeale käega lüüa...käega võib lüüa maksmata jättes..

    aga ma nüüd hakkan edaspidi sind ullult õpetama siit lume seest, kuidas seal elada...et tee ikka nii ja tee naa..ja mina ju tean kuna ma olen hästi tark..

    Meelis

    ReplyDelete