Monday, March 1, 2010

Mumbai - unistuste linn...

Tervitused Mumbaist!
Niisiis olen j6udnud Mumbaisse. Rong s6itis Gokanast Mumbaisse 12 tundi. 6htu ja oo rongis moodusid yllatavalt kiiresti. Kuni sudaooni m2ngisime malet ja uni tuli pikali visates v2ga kiiresti. Kohale j6udsime isegi plaanip2rasest 6:30-st pool tundi varem.

Mumbai on suur. Ja vastuoluline. See on nii suur, et ulatuks L6una-Mumbaist P6hja-Mumbaisse s6ites Tartust Paidesse ja see on nii vastuoluline, et k6rge pilvekraapija-2rihoone esimestel korrustel on tunda sellesama 2rihoone parkla myyri tagant t6usvat p6leva autokummi k2rsahaisu, mille ymber paari-kolme-aastased porgandpaljad poisikesed tantsu loovad ja p6levat suitsevat kummi toigastega torgivad. Mumbai sydalinn on vabalt v6rreldav m6ne Euroopa suurlinna sydamega, kus t2navad on puhtad, autod on kallid, inimesed on ilusad ning tunduvad 6nnelikud. Samamoodi ei n2e mitte kuskil jalutamas yhtegi oinast ega lehma, ka ei n2e sydalinnas liikumas yhtegi kolmerattalist riksat - neile on teatud kesklinna piirkondadesse sisses6it keelatud. Kui v2rske 6huga t2idetud sydalinnas veereb vaikselt foori taha rohelist tuld ootama poolemiljonidollariline Rolls Royce, siis paar kilomeetrit eemal keedab vana naine oma viieteistkymnele pereliikmele t2nava 22res m6lkis mustas kastrulis libedaks l2inud hernestest ja terve p2eva p2ikese k2es vedelenud veel libedamatest v2ikestest kalapoegadest suppi. K6rghoone katusele maandub 2rimeestega helikopter, samal hetkel jookseb kilomeeter eemal yhel k6rvalt2naval takso rataste alla valveta j22nud v2ike poiss. Valveta j2i ta siis, kui syndis. See ongi Mumbai, mis t2is harva t2itunud ja tavaliselt t2itumata unistusi. Mumbais on Aasia suurim agul. Miljonid inimesed on tulnud yle terve India siia 6nne otsima. V2ga valdav osa neist on j22nud kaugele-kaugele, kilomeetrite kaugusele sydalinnast, kust ei paista mitte ykski k6rghoone ega veere ykski Rolls Royce. Seal ootavadki need inimesed siis 6nne.
Aga k6ik pole nii must ja murelik. Kui muu maailm vaevleb majanduskriisis, siis Indias kasvas majandus eelmisel aastal 8%. Oma m2rkimisv22rne osa selles on kindlasti Mumbail, mis kujunenud India IT-keskuseks. Samuti 6itseb siin Bollywoody filmi2ri. Veel tuleb tunnistada, et v6imud on v6tnud k2sile probleemsed agulid - igal aastal ehitatakse riigi kulu ja kirjadega tuhandeid kortereid peredele, kes muidu t2navatel elavad. Palju see aga olukorda reaalselt paremaks muudab, ei taha mina v2ga hinnata, sest kohalikud ytlevad, et igal aastal tuleb agulitesse juurde kuni pool miljonit inimest yle maa. Parema ettekujutuse siinsest elust annab ehk film Slumdog Millionaire, mille v6tted toimusid just Mumbai agulites.

Kui nyyd oma tegemistest-toimetustest r22kida, siis ei oska ma isegi hinnata, palju ma siin k2inud v6i k2inud olen. K6ik p2evad on olnud t2is avastamist ning on olnud palju uut ja huvitavat. Esimesel p2eval k2isime n2iteks Elephanta saarel, mis Mumbai sydalinnast tunnikese laevas6idu kaugusel.

Seltskond paadis

Sellel pildil pidi olema juttude j2rgi tegemist India s6jav2e peakorteri v6i Kaitseministeeriumiga. Tegelikult oli selle...ehitise v6i rajatise v6i ma ei teagi, kuidas seda nimetada...pildistamine keelatud. Veepealne osa ei ole loomulikult mitte mingisugune j22m2e tipp, vaid ehk v6rreldav krokodilliga, kellest ujudes ulatuvad veest v2lja vaid kaks silma.
Suurim tanker, mida minu silm kunagi n2inud. Kodusadamas ka veel.
Saabume elevandisaarele

H2rra kapten. mingil hetkel v6tsin kapteniameti natukeseks yle, aga see pilt on Koh' aparaadis...
Saarel pole eriti mitte midagi peale templi, mida me aga ei kylastanud, sest esiteks polnud aega ning teiseks ei tahtnud ka raha kulutada. Yleyldse on Mumbai tunduvalt kallim kui mis tahes eelmised peatuskohad. Nii n2iteks tuleb oomaja eest maksta 200 kohalikku ning iga soogikord j22b umbes 150-200 raha vahele. Seega p2evas kipub kuluma selgelt yle 1000 raha.

Yhel p2eval otsustasime, et m6istlik on otsida inglise keelt r22kiv taksojuht ning maksta talle nn linnatuuri eest. Et las s6idutab meid ringi ning seletab ja valib ise, mis oluline ja mis v22rt vaatamist. See oli viimaste p2evade ilmselgelt k6ige m6istlikum otsus. Umbes seitsmes taksojuht, 45-aastane h2rra osutus ideaalseks giidiks. Raha soovis saada nelja tunni eest 600.-, aga juba umbes poole rings6idu peal otsustasime, et maksame 800.-. Nii ta siis n2itaski meile linna ja seletas k6ike juurde. Mees oli h2sti muhe ja s6bralik, tegi nalja iseenda ja meie yle, r22kis oma naisest ja perest, elust Mumbais, Dubais ja yleyldse maailmas ning kokkuv6ttes j2ttis ta mulle t2pselt sellise mulje, et tema koht pole mitte Mumbais taksorooli keerates, vaid v6iks olla n2iteks India mingisuguse sotsiaalteenistuse v6i -ministeeriumi n6unik.
M6ned pildid, mis s6idus tehtud...

Muuseas, tuuril k2isime neljakesi. Nimelt kohtusime veel yhe korealasega. Aga see tegelane on natuke teisest puust kui juba teada-tuntud Jun Ja Koh. Ta ka muidugi alles saabus reisima ning veedab Indias vaid neli n2dalat, sest peab siis minema tagasi koreasse, et l2bida kaheaastane ajateenistus. Ma ei tea, kuidas ta nimi kirjutatakse, aga h22lduse h2rgi pakuksin, et umbes Choon. Igatahes on ta v2ga kuiv ja emotsioonitu tegelane. Nalja ei m6ista ei teha ega saa naljast ka aru. Inglise keel on kah vist pisut n6rgem, kuid oma asjad saab ta kenasti aetud. Nalja sai sellega, et kui ta liftiga meie hotelli fuajeesse saabus ja meist moodus, hakkasid Jun ja Koh naerma ning ytlesid kui yhest suust, et v6ivad suure summa peale kihla vedada, et tegemist on korealasega. Mina kergitasin kulme ning Jun siis seletas, et need paksude raamidega prillid, l8ntis teksaf, tobe T-s2rk, nokats ja tossud pidavad rookima t2iest k6rist: "Tere! Mina tulen Koreast"! No ja loomulikult oligi tegemist korealasega. Igatahes v6tsime tema ka siis punti ja nii ma nende korealastega ringi s6itsin - mina istusin esiistmel, kolm korealast tagaistmel, kuid seda eelk6ige arvestades adekvaatselt meie kerede ruumivajadusi. Yldiselt me aga koos neljakesi ringi ei k2i. Choon saab vist ise ka aru, et need Jun ja Koh on parajad hullud ega anna keskmise korealase m66tu v2lja, seega ta eelistab k2ia omaette.
Pean ka veel tunnistama, et mulle on hakanud natukene selline kolmekesi r2ndamine n2rvidele k2ima. Jun on v2ga lahe ja tema kohta pole midagi kriitilist oelda, aga 17-aastane Koh on veel siiski pisut noor ning ta saab asjadest natuke teistmoodi aru. Midagi paha polegi, aga temaga ei saa eriti midagi t6sist r22kida ning ka Juniga ei saa me asjade yle arutada ilma, et Koh lapsemeelselt hysteeriliselt naerma ei hakkaks v6i m6nd kohatut kommentaari ei teeks. Olgu selleks siis India HI-viiruse leviku yle arutamine v6i sellesama Slumdog Millionaire'i v6rdlemine reaalse eluga. M6nikord m6tlen kyll, et peaks m2rkuse tegema, et mis ta itsitab nagu rumalukene v6i tehku t6sisemate teemade juures kas v6i kunstlikult t6sisem n2gu ette, aga siis m6tlen j2lle, et kes olen mina, et niimoodi 6iendama hakata. V6i v2hemalt kui ta seda mult kysiks, siis ei oskaks ma midagi oelda. Kokkuv6ttes tahan oelda seda, et ilmselt ma peagi irdun seltskonnast ja r2ndan yksinda edasi.

Aga HIV-i ja AIDSi ja muu sellise kohta veel seda, et meie rings6it viis meid ka yhte nn punaste laternate piirkonda. Kui mina ja ilmselt valdav osa maailmast teab, et HI-viiruse levik on k6ige v2gevam Aafrika m6nedes riikides, siis Jun teab kindlalt, et tegelikult levib ja nakatab see inimesi k6ige kiiremini hoopis Indias. Minu teada on Aafrikas riike, kus viirust kannab lausa kuni 40% kogu rahvastikust. Kui seda Junile r22kisin, siis raius tema vastu, et k6ik v6ib olla, aga k6ige v2ngemalt levib see praegu Indias. Kui m6ni teadjam juhtub siin seda lugema, v6iks kommenteerida, kuidas lood tegelikult on. Igatahes prostitutsioon on Indias laialt levinud ning seda loomulikult suurlinnades eelk6ige. Taksojuht teadis r22kida neil teemadel yllatavalt palju, koguni nii palju, et ma talt otse kysisin, et kui tihe kylaline ta sealkandis on. Vandus k2si sydamel, et abielus oleku ajal pole kordagi kuskil prostituudi juures k2inud, kyll aga nooruses Dubais elades-tootades. Ta teadis r22kida n2iteks seda, et k6ige odavam prostituut maksab 50 ruupiat ning hinnad t6usevad kosmilistesse k6rgustesse kuni 15-20 000 ruupiani. Loomulikult kehtib reegel, et hind tagab kvaliteedi ning kui mitu tuhat raha v2lja k2ia, siis ei ole ka yhtegi haigust ega mingit muud jama karta. 10 000 tuleb v2lja k2ia prostituudi eest, kes on puhas ja hoolitsetud, alati kaitstud ning kes igal n2dalal regulaarselt arsti kylastab ning ka k6ikv6imalike haiguste vastu vaktsineeritud on. nimelt pidavat ka HI-viiruse vastu olemas olema vaktsiin. Seda mina ei teadnudki. Aga siiski v2lismaalased neid teenuseid ei kasuta, sest see on lihtsalt ylimalt ohtlik. V6i v2hemalt ei kasuta nad seda sellisel moel, et v6tavad takso ja s6idavad kuhugi kohale.
Paari p2eva eest 6nnestus meil kurjade reisiagentide hurjutuste kiuste osta rongipiletid Jodhpuri, mis Rajasthani l6unapoolseim suurem linn. Sealt algab mu Rajasthani ringk2ik. Tegemist v2ga p6neva ja v2ga kultuuri- ja ajaloorohke piirkonnaga, kus vaatamist uurimist piisavalt, et sinna vabalt m6neks kuuks j22da. Mina nii kauaks loomulikult j22da ei plaani, sest sihin aprilli alguseks Nepaali.
Fotodega on selline lugu, et vahetasin vahepeal oma kaameral piltide suurust ning siis unustasin tagasi vahetada. Tulemuseks see, et mitmed kenad ja muidu toredad fotod on h2sti pisikesed, aga aimu annavad ikka.
Gateway to India
Taj Mahal hotellikompleks. Yhe oo maksumus selles 1903. aastal ehitatud hotellis algab 18 000-st ruupiast. Meile polnud taskukohane seal isegi mitte teed juua.

Juhtusime poodi, kus myydi vesipiipe ja selle varustust. kangesti tahaks yhe osta ja teele saata, sest tegemist on v2ga, v2ga peenete ja stiilsete asjandustega. Ja loomuliult on hinnad meie m6istes v2ga odavad.
Yhel 6htusoogil. See kelner, kes pilti tegi...nooo...ei olnud just k6ige teravama silmaga
Vot see on v22rt pilt! Nimelt magas taksojuht norsates v2ga magusat und. L2ksime siis uurima. Ja meie juurde tuli peagi yks teine taksojuht, kes naeris ja ytles, et see taksojuht olevat olnud nii purjus, et ei tahtnud mitte kuidagi pysti seista. Ja siis oli suitsetanud yhe suure rohelise pl2ru ja vajunud 6ndsasse unne. Tooajal!
Ja siin ongi n2ha maailma suurim pesumaja...
ja ei ole puudu ka "kaupmehed"

See pilt iseloomustab Mumbaid ysna h2sti

Fashion Street - pooleteise kilomeetri pikkune kaubat2nav, kust v6ib osta absoluutselt k6ikide kuulsate firmade tooteid - Gucci, Dima&Gennadi, Armani, CK, Rolexi ja Seiko kellasid jne jne. "My friend, come here! Best price for you!"

Aeg l2heb kiiresti, kas pole.

Plirts-pl2rts,
k2es on m2rts!
olge terved!

1. This comment has been removed by a blog administrator.

2. At least the photos are very nice! Greetings from Lithuania, it snows here again...