Thursday, March 11, 2010

Kultuuriminutid ja vanemad pildid


Tere!
Paar tundi tagasi j2tsin korealastega selleks korraks hyvasti ning t6tt-oelda on tunne justkui oleksin oma algklassides 6ppivad kaks last saatnud suveks maale vanaema juurde. V6i v2hemalt ma arvan, et see tunne v6iks umbes sarnane vabastav ja m6nus olla. Samas tuleb endale aru anda, et nyyd ei ole enam v6imalik ennast v2ga kindlalt ja vabalt tunda, k6igesse tuleb hakata suhtuma pisut rohkem kahtlustavalt ja kuues ning ka seitsmes meel 2rkvel ja erksad hoiad. Ja t6epoolest, kui m6tlema hakata, siis viimasel ajal olingi oma isiklike asjade suhtes natuke hooletum ja k2egaloovam. N2iteks ei viitsinud kogu aeg oma eluliseltki olulisi asju kaasas kanda - tihtipeale j2tsin tuppa riiulile nii oma raha- ja dokumendivoo kui ka fotokaamera ise ennast rahustades, et kui keegi meie toast midagi v6tma l2heb, siis on seal olulisemaidki asju, mida v6tta. Ja toa uks ei ole lukus ka. Nyyd siis tuleb olukord ringi hinnata.
Kui hiljuti ytlesin, et kavatsen millalgi korealaste suhtumisest neid ymbritsevasse v2ikese kokkuv6tte teha, siis ma arvan, et nyyd on p2ris paras aeg seda tehagi - kiiret mul pole ja tingimused kirjutamiseks ysna head.
Nad ise ytlevad, et nende ja jaapanlaste kultuur on ysna sarnased, sest aegade jooksul on jaapanlaste m6ju olnud Koreas m2rkimisv22rne. N2iteks on teistmoodi korealaste omavaheline suhtlemine, mis on v2ga selgelt hierarhias vanuse j2rgi. T6si, ka meil on viisakusreeglid, et vanemat inimest tuleb austada, siis pigemini kehtib meil arusaam, et "vanemaks" peetakse pigemini vanemat generatsiooni. Ehk siis kui mul on kellegagi vanusevahe neli aastat, siis ei ole see mingi oluline n2itaja. Koreas on aga v2ga loomulik, et kui inimesega tutvutakse, siis peale nime kysimist kysitakse kohe ka vanust, et oleks selge, kes kuidas k2itub. Vanema inimese s6na tuleb kuulata ning temast tuleb igati lugu pidada. Nii n2iteks r22kisid Jun ja Koh, et kui nad alguses tuttavaks said, siis kysis Koh alati Juni k2est suitsetamiseks luba. Hiljem nad muidugi leppisid kokku, et ei ole vaja luba kysida. Samamoodi on hoopis teistmoodi v66raste korealaste omavahet tervitamine, mil pannakse k2ed rinna juures kokku ning tehakse suulise tervituse juurde ka kerge kummardus. Sama olen n2inud ka siis, kui hyvasti j2etakse, kuid seda minu meelest mitte alati. V2hemalt panin ma t2hele, et kui eile meil hotellist yhed korealased lahkusid, siis osa neist kummardas, osa mitte ning hotellij22jaist samamoodi kaks t6usid laua tagant pysti ja tegid kummarduse, kaks ei teinud. Ilmselt on siingi vanusega mingi seos, sest kui me Hampis Juni ja Koh'ga kokku saime ning nad juhtusid yhte korea vanapaari kohtama, siis oli suhtumine m2rgatavalt t6sisem.
Kui nooremad peavad vanemaid tingimusteta kuulama ja nendega arvestma, siis vanematel on kombeks yldiselt maksta nooremate eest arveid. Yhes6naga vanem peab nooremat toitma. Loomulikult pole meie siinsetes tingimustes see p2riselt v6imalik, kuid n2gin Hampis(kui kohtusime Koh' ja Juniga alguses, siis elasid nad koos kahe teise korealasega, yks oli Pakistanis r2ndanud metsik rahatu tegelane, teine alkohoolikust 30-aastane mees, kes muuseas ytles, et p2kkp2kker peab p2evas tegema yhe liigutuse, et p2eva kordal2inuks lugeda. Ja see liigutus v6ib olla ka n2iteks hommikune hammaste harjamine), kuidas seegi tootas, sest see 30-aastane maksis nooremate eest tihtipeale arveid.
Vanuse arvestamine k2ib Koreas samuti teistmoodi kui meil Euroopas v6i yleyldse kuskil mujal maailmas. Nimelt on korealastel kaks vanust. Yks riigisiseselt ning yks rahvusvaheliselt. Huvitaval kombel ei hakka nemad vanust lugema mitte nullist alates, vaid kui inimene synnib, on ta koheselt 1-aastane. Ja teiseks ei loeta neil aastat juurde mitte synnikuup2eval, vaid hoopis esimesel jaanuaril. Ehk siis sisuliselt on nii, et kui inimene juhtub syndima 30. detsembril, siis kahe p2eva p2rast on ta kahe aastane. Rahvusvaheliselt kehtivad aga yldtuntud reeglid nii nagu meiegi neid asju arvestame. Ja muuhulgas veel ka seda, et korea uus-aasta ei ole mitte 1. jaanuaril, vaid 15. veebruaril, kuid vanust loevad nad siiski jaanuari j2rgi. Kokkuv6ttes p2ris keerulised lood nendega.
Kui korealane jaapanlast n2eb, siis ta pole tavaliselt r66mus. Kui Jun sellest r22kis, siis sattus ta seletamisest kohe p2ris ylendatud meeleolusse. Ehk siis korealased jaapanlasi ei salli(k6lab halvasti, aga sisuliselt ongi nii) seet6ttu, et jaapanlased terve ajaloo jooksul oma ylemv6imu peale on surunud. Mina avaldasin arvamust, et jaapanlased on saarnaselt korealastega v2ga austavad ja s6bralikud ymbritsevasse ning seepeale kysis Jun, kas ma tean m6nda riiki sealkandis(Hiina, Korea, Taiwan jne), kellega jaapanlased s6da poleks pidanud. Eriti pidi aga surve all olema Korea, sest see on Jaapanile l2him ja mugavaim punkt mandril, kust edasi vallutama hakata. On v2ga loogiline ka, vaadake kaardilt ise...

Korealased olid ka yksmeelselt kindlad, et kui Jaapanil v2hegi v6imalus tekib, siis lykkab ta oma piirid kuni Venemaani. Mina seda kommenteerida ei oska ega tea neid asju. V6imalik, et see oli Juni isiklik tugev tunne, mis teistele edasi kandus, v6imalik, et jaapanlased ikka pole nii halvad.
Aga Jun kinnitas veel seda, et Jaapanis ei 6petata lastele koolis ajalugu nii nagu meie seda teame. N2iteks j2etakse v2lja suured s6jad, millest Jaapan on osa v6tnud. P6nev v2rk, eks ma pyyan nyyd m6ne jaapanlase kinni, et ise uurida, kuidas asjad tegelikult on.
Selle kolme n2dala v6i pisut enama aja jooksul kohtasin aga mitmel korral korealaste vastu mingit...negatiivset suhtumist v6i asympaatiat. Ka k6rbes yks giididest r22kis, et korealased ei ole just kuigi meeldivamad, kellele k6rbes giidiks olla. Pidid olema valdavalt egoistlikud, k2ituma matslikult ning k6igele lisaks ka veel v2ga kitsid. Sama juttu kuulsin ka Mumbais olles. L2ksime kolmekesi yhte reisibyroosse sisse, kus myygimees meid jube vihaselt altkulmu p6rnitses. Kysisime, palju maksab pilet Jodhpur ning kuuldes, et komisjonitasu on 150.- n2o pealt, jalutasid korealased s6nagi lausumata v2lja. Mina aga olin jus pehme diivani peale maha istunud ning tegin myygimehele selgeks, et Pariisi ja Londoni ajavahe on 1 tund, mitte aga poolteist nagu temal seinal kell n2itamas oli. Mees hakkas naerma ning kysis, kas ma t6epoolest olen Euroopast ning reisin koos korealastega. Tegin suured silmad ja kysisin, et milles asi - juba kolm n2dalat koos, jah. Ja siis ta seletas mulle sama jutu 2ra, mille giid k6rbes, mil dyynil omaette istusin. Ja yleyldse ytles see reisibyroo-mees, et nad yldiselt ei broneeri yldse jaapanlastele-korealastele mingeid pileteid. Loomulikult ei ostnudki me sealt pileteid ning rongijaamast saime piletid ilma komisjonitasuta, aga minuga oli see myygimees p2rast t2iesti s6bralik ning soovitas mul korealastega reisides silmad lahti hoida. M6ned korrad olen veel kohanud sarnast suhtumist ning halbu pilke. Aga v6imalik, et need on olnud hoopis mulle suunatud:)
Yldiselt peab siiski ytlema, et kuigi ehk t6epoolest olen m6nikord n2inud korealaste puhul yleolevat v6i pisut ylbet suhtumist, siis midagi koledat kyll ei oskaks v2lja tuua. M2letan, et kunagi tegin m2rkuse Koh'le, kes restoranis menyyd n2ha tahtis ning lihtsalt k6va h22lega yle restorani: "Menyy!" h6ikas. Juniga seletasime siis, et isegi kui tal ongi p6him6tteliselt 6igus nii h6igata, ei ole see lihtsalt viisakas ning n2ib ylbe ja yleoleva k2itumisena. Kord aga oises rongis ronisime igayks oma koikule ning hakkasime juba magama j22ma, kui Jun kysis, et kas mu voodi juhuslikult natuke liiga lyhik minu jaoks pole. No loomulikult oli. Ja mitte natuke, vaid ikka t2itsa lyhike. Tema siis ytles, et vahetab minuga meelsasti voodid 2ra, sest temale seal paras. P2riselt oli see ka talle ilmselt natuke lyhem ja ebameeldiv. Igatahes t2helepanelik liigutus, mis ei anna aimu just v2ga suurest enesearmastusest v6i egoismist. Mine ja v6ta kinni...

L6ppu lisan taas m6ningaid pilte. Ilmselt on nii, et pilte pole mitte kunagi liiga palju. Ja mina kavatsen siia neid pilte ka v6imalikult palju yles laadida nimetades seda ise piltide salvestamiseks, sest m2lupulka pole ning aparaati mahub vaid 512MB, ehk siis umbes m6nisada.
Selline on ka harilik t2navapilt, et sead t2naval ringi jooksevad ja r66msalt ruigavad ning k6iksugu prahti sisse soovad. Ja siis on t2iesti loogiline, et ei ole just v2ga kanget sealiha isu siin.
Aga nii kui kaamera v2lja v6tsin, et sigadest yks pilt teha, oli minu k6rval yks tydruk, kes n6udis, et ma pean neist ka yhe pildi tegema. Kusjuures see on p2ris yllatav, sest naljalt naissoost inimesed ise r22kima ei tule. Aga ju siis v6imalusel pildile saada ununevad mingid tavad v6i normid 2ra.
See sai tehtus siis, kui Mumbais k2isime. Sel hetkel olime just j6udnud Elevandisaaele.
Laeva peal. Teel saarelt tagasi.
Nagu ma ka varem ytlesin, v6tsin laeva peal vahepeal juhtimise yle. V6i...tegelikult ega ma v6tnudki seal midagi, kapten ise pakkus, et kui tahan, v6in rooli istuda. Seline asi on nii India!
Mingis turismikontoris. Ostame rongipiletit Jodhpuri. Oli selge silt, et l6una on kella 11:00-11:30. No loomulikult ei olnud ka veel 11:50 kedagi seal putkas istumas. Ja see on t2iesti normaalne ja okei, sest see on India ja piletimyyja istub oma laua taga t2pselt siis, kui ta l6unalt tagasi tuleb. Kellaaeg ei m2ngi roli.
Laevas
Mumbai.
M2kis purksil. Muuseas. Ei ole m2kis v6imalik saada purksi sealihaga. Maksimaalselt saab kanapurksi, aga...see ei ole yldse hea. Ja kalapurks on k myygil. K2isin yhel korral ka Colombos m2kis. On ilmselge, et m2kis k2ivad ainult rikkad ja ilusad inimesed, mitte keegi pol traditsiooniliselt seal riides, vaid ikka teksades ja Beckhami T-s2rgis.
T2navakohvik Mumbais, kus sai juua ylimaitsvat mix fruit coctail'i. Erakordselt maitsev ning mina j6in neid Mumbais 4-5 p2evaga umbes ehk 10.
Maailma suurima pesumaja taustal
Segasin Mumbais 2ra Juni ilusa soolo
Kurja pingviini suus
Mumbai
Lapsed on siin h2sti ilusad ja j22vad fotodele v2ga h2sti. Aga sellist pilti on Mumbais ja loomulikult terves Indias v2ga palju. See ongi India.
Mumbai taas
Taas Mumbais asuv puuviljakokteili-koht. Oleme ausad - me veetsime seal pea k6ik oma hilis6htud.
Hommikul astun hotellist v2lja, Jaisalmer, hotell Titanic. Muuseas kui hotellist r22kida, siis see on ikka t6epoolest ylimalt odav, sest nyyd, mil ma olen yksinda kaheses toas, kus ka tualett-vannituba ning kraanist tuleb 6htuti ja hommikuti sooja vett, aga mina maksan endiselt 100 kohalikku raha. V2ga meeldiv koht!
S6naotseses m6ttes tsillin turul
Natuke loodust
Ja veel natuke lodust
Iti?
See on ylimalt hea tabamus! Ma leidsin selle pildi Koh' kaamerast t2na t2iesti kogemata. Nimelt k6ndisime Jaisalmeri kindluse kitsastel t2navatel. Jun ja Koh eespool, mina tulin kymne meetri kaugusel tagant j2rele. No ja nad siis moodusid sellest lehmast kenasti. Kui mina mooduma hakkasin, hakkas lehm mulle j2rgnema. Tuli lausa nii l2hedale, et mina kartma hakkasin ning t2navalt mingile terassile ronisin, kus aga veetynnid juhtusid olema. Jama oli aga selles, et lehm hakkas trepist yles mulle j2rele ronima. Hyppasin yle tynnide, trepi k2sipuu ning p22sesin seekord ehmatusega. Vaimusilmas n2gin juba igasuguseid koledusi. Igatahes on siin pildil n2ha, mis n2gu on hirmul...
natuke ohtutaevast
Ja natuke k6rbetaevast
Jaisalmer - kuldne linn
Ja taas pilt elust.

Edasi plaanin minna homme v6i ylehomme Bikaneri, mis siit on umbes 6h rongis6idu kaugusel. Ning siis hakkan sihtima yles Amritsari ja ehk ka Dharamsalasse, kus muuseas elab ka Dalai Lama. Ilmselt l2heb peagi m2gisemaks ning temperatuur v2heke inimlikumaks. Praegune toimuv on p2ris kole, sest p2evased temperatuurid hakkavad kerkima neljakymne ligi. See t2hendab, et p2evad on sisuliselt tyhjad, sest sellise kuumaga ennast liigutada pole lihtsalt v6imalik.

Kohtumiseni!

4 comments:

  1. See Iti ajas päris naerma kohe:) Aitäh sulle põnevate lugude ja lummavate fotode eest. Hoian pöialt, et asjad ei kaoks:)

    Inge Johanson, kes tahaks ka reisida:)

    ReplyDelete
  2. Tere Kristjan,

    Soovin sulle palju õnne vanemaks saamise puhul ja ole ikka sama ponks poiss edasi!

    Art J.

    ReplyDelete
  3. Ma lugesin selle sinu sünnipäeva puhul läbi!:)Palju õnne! Kallistan!

    ReplyDelete
  4. Ossanuga! Ma t6mban suure risti internetiubriku seinale!

    ReplyDelete